فرصت ورود به سینما دوران فوتبال دواین جانسون

فرصت: ورود به سینما دوران فوتبال دواین جانسون فوتبالیست همیلتون بازیگری مسابقه فوتبال سینمای فوتبالی نمایش

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی جهت ارتقای سطح روابط اصلاح‌طلبان با رهبری تلاش می‌کنیم/ خاستگاه سیاسی افراد با

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: حدود مهرماه یا آبان‌ماه سال گذشته بحث «گفت‌وگوی ملی» را مطرح کردیم یکی از برنامه‌های ما در این راستا، بحث تعا

جهت ارتقای سطح روابط اصلاح‌طلبان با رهبری تلاش می‌کنیم/ خاستگاه سیاسی افراد با

عارف : جهت ارتقای سطح روابط اصلاح طلبان با رهبری تلاش می کنیم/خاستگاه سیاسی افراد با بعضی هم نشینی ها عوض کردن نخواهد کرد

عبارات مهم : سیاسی

رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تاکید کرد: حدود مهرماه یا آبان ماه سال گذشته بحث «گفت وگوی ملی» را مطرح کردیم یکی از برنامه های ما در این راستا، بحث تعامل و گفت وگو با شورای نگهبان در جریان تایید صلاحیت هاست و ان شاءالله تلاش خواهیم کرد فضا را به سمتی ببریم که شورای نگهبان به طور کامل در چارچوب قانون عمل کند.

اصلاح طلبان بعد از آن که درپی بعضی محدودیت های سیاسی ناشی از حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ تصمیم گرفتند با بازتعریف ساختار تشکیلاتی خود بار دیگر خود را به مرکز قدرت و تصمیم گیری در کشور برسانند، با تدبیر زیرکانه حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی به سراغ دیگر یزدی جریان اصلاحات رفتند؛ مردی با سری نقره ای و دلی محتاط که به خاص در آن بزنگاه حساس، بیش از هر کسی می توانست در مسیر جلب اعتماد مجدد حاکمیت و بازگرداندن جریان اصلاحات به محور تصمیمات سیاسی و سیاست گذاری در کشور مثمرثمر باشد؛ بماند که همین مشی محتاط و اعتدالی که خواه ناخواه به متن جریان اصلاحات نیز تسری یافته، همزمان انتقاداتی را هم علیه آنها برانگیخته است.

جهت ارتقای سطح روابط اصلاح‌طلبان با رهبری تلاش می‌کنیم/ خاستگاه سیاسی افراد با

محمدرضا عارف که حالا علاوه بر ریاست شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، وارد نهاد قانون گذاری شده است و ریاست فراکسیون امید را برعهده دارد، در شرایطی که محمدخاتمی هر روز با محدودیت هایی تازه دست و پنجه نرم می کند، مسئول هدایت جریان اصلاحات است و واقعیت این که فارغ از همه آن انتقادها، لااقل در بزنگاه های انتخاباتی نسبتاً موفق بوده هست؛ توفیقاتی که در یک پرش سه گام، اصلاح طلبان را حداقل روی کاغذ از حاشیه به مرکز رساند و درکنار پیروزی های عمدتاً نمادین و نسبی در انتخابات مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی، نتایجی امیدبخش در ۲ انتخابات ریاست جمهوری و یک انتخابات شوراها به همراه آورد.

و اکنون در آستانه گام چهارم به نظر می رسد جریان اصلاحات بیش از هر وقت دیگری نیازمند اصلاحات درونی هست؛ بنابراین به منظور بررسی این اوضاع خاص تاریخی و تحلیل آخرین مباحث سیاسی کشور پای صحبت های عارف نشستیم که حالا چند هنگامی که هست، بعد از آن که چشم راستش را ـــــ همزمان با غلامعلی حدادعادل، به تیغ جراحی وزیر فعلی بهداشت سپرد، دیگر از پشت عدسی به دنیا نمی نگرد!

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: حدود مهرماه یا آبان‌ماه سال گذشته بحث «گفت‌وگوی ملی» را مطرح کردیم یکی از برنامه‌های ما در این راستا، بحث تعا

عارف در ابتدای این گفت وگوی مفصل که در آن راجع به مسائلی مختلف، اعم از خطر انشعاب درونی و ملاحظات و مشقات بستن لیست های انتخاباتی و ائتلاف با جریان اعتدال تا نحوه تعامل با دولت روحانی و حاکمیت، رابطه اصلاح طلبان با رهبری، چگونگی تعامل این جناح سیاسی با شورای نگهبان و پرسشها حزبی و همچنین شرح عملکرد ۱۶ ماهه فراکسیون امید مجلس صحبت کرده، به بیان مقدماتی راجع به بعضی دشواری ها و ناملایمات جریان اصلاحات در سال های بعد از انتخابات ۸۸ پرداخت که روز یکشنبه هفته جاری منتشر شد و حال در ادامه، بخش نخست این گفت وگوی مفصل را که با محوریت پرسشها مربوط به شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تنظیم شده، می خوانیم و در روزهای آتی هم قسمت دوم این مصاحبه تفصیلی با محوریت پرسشها فراکسیون امید و اوضاع اصلاح طلبان در پارلمان منتشر می شود.

اخیراً در جلسه ای خطر مهم جریان اصلاحات را «انشعاب درونی» عنوان کردید. همچنین در یک مصاحبه بحث برانگیز راجع به احتمال عدم ائتلاف با جریان اصولگرایان معتدل در انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ سخن گفتید. جریان اصلاحات چه برنامه ای جهت مدیریت این فضای پُرچالش دارد که از طرفی با خطر «انشعاب درونی» مواجه نشود و از دیگرسو، ضمن ورود غیرائتلافی به عرصه انتخابات، پیروزی اش را تضمین کند!

لزوم حفظ انسجام درونی باوجود اختلاف نظرها

جهت ارتقای سطح روابط اصلاح‌طلبان با رهبری تلاش می‌کنیم/ خاستگاه سیاسی افراد با

اصولاً جریان های سیاسی هنگامی که در موضع پیروزی قرار می گیرند، با ترساندن روبرو می شوند؛ آیا که در موضع شکست اساساً تهدیدی وجود ندارد. از آن جا که ما در ۳ گام گذشته پیروز صحنه سیاسی بودیم، طبیعتاً باید به این تهدیدات توجه داشته باشیم. در ۲ گام نخست و در واقع تا انتخابات ۹۶، عمده تهدیدات جریان اصلاحات از بیرون جریان بود ولی به تدریج و بعد از آن که جریان رقیب واقعیت حضور موثر و فعال اصلاحات را پذیرفت، عرصه جهت تهدیدات درونی بازتر شد؛ آیا که هر لحظه هنگامی که وارد مصادیق می شویم، اختلاف نظرها تظاهر می کنند.

به هر حال ما جهت تعداد نامزدها و لیست های انتخاباتی مان سقفی داریم و باید با سازوکاری جلو برویم که کمترین انتقادها را به همراه داشته باشد؛ حال آن که هر سازوکار و ساختاری منتقدانی دارد. در انتخابات شورای شهر اخیر با یک سازوکار دموکراتیک، بستن لیست انتخاباتی را از طریق رای گیری در شورای عالی سیاست گذاری دنبال کردیم ولی با این حال، انتقاداتی مطرح شد و بعضی گفتند این رویکرد، بی توجهی به «نخبگی سیاسی» است و اگر صرفاً به سمت نخبگان برویم، عده ای می گویند آیا این سازوکار، دموکراتیک نیست. درمجموع هنگامی که وارد مصادیق می شویم، اختلاف نظرها تظاهر می کند و مهم این است که علی رغم این اختلاف نظرها، انسجام و اتحاد درونی را مدنظر قرار دهیم.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: حدود مهرماه یا آبان‌ماه سال گذشته بحث «گفت‌وگوی ملی» را مطرح کردیم یکی از برنامه‌های ما در این راستا، بحث تعا

و راهکارتان در بحث ائتلاف یا عدم ائتلاف با جریان اعتدال در ادامه راه؟!

مشکل این بود که موتلف ما، ائتلاف را تا درب بهارستان می خواست

جهت ارتقای سطح روابط اصلاح‌طلبان با رهبری تلاش می‌کنیم/ خاستگاه سیاسی افراد با

باتوجه به فضایی که بعد از انتخابات سال ۹۲ ایجاد شده است بود و از آن جا که شعار ما «اخلاق، عقلانیت و خردجمعی» بود، اعتقاد بودیم باید همراهی با نزدیکان دولت در ادامه راه لحاظ کنیم. البته این ائتلاف رسمی نبود ولی در انتخابات مجلس دهم در سال ۹۴ به صورت نانوشته در یک ائتلاف با جریان «اعتدال» قدم به عرصه گذاشتیم و در انتخابات هم موفق شدیم ولی مشکلی که در ادامه پیش آمد، این بود که مؤتلف ما این ائتلاف را صرفاً تا درب بهارستان می خواست.

بعضی از مؤتلفان در مجلس عملاً رودرروی مان قرار گرفتند

در این میان، بخشی از این افراد صرفاً خودشان را کنار کشیدند ولی بعضی دیگر عملاً در مجلس رودرروی ما قرار گرفتند و به گفتمانی که آن ها را به مجلس فرستاده بود، پشت کردند و بنابراین، ائتلاف دوام نیاورد.

به ائتلاف می اندیشیم ولی شاید به آن عمل نکنیم

با این حال، آن چه اخیراً مطرح کردم این بود که اولاً ما در هر شرایط ابتدا به ائتلاف و شرایط آن می اندیشیم ولی این احتمال نیز وجود دارد که با رویکرد ائتلافی وارد اقدام و عمل نشویم که البته بعضی دوستان، بخش اول گفته بنده را نادیده گرفتند.

آن چه درمورد احتمال عدم ائتلاف در آینده مطرح کردم، در انتخابات اخیر عملی شده است بود

در انتخابات مجلس دهم ما بخشی از ظرفیت خود را در ائتلافی که انجام دادیم، به غیراصلاح طلبان تخصیص داده شده است دادیم و این مسئله برایمان هزینه هایی به همراه داشت. بنابراین بعد از انتخابات مجلس، باید تصمیم می گرفتیم که آیا در گام سوم نیز حفظ این ائتلاف ضرورت دارد یا خیر. در نهایت در انتخابات شورای شهر در سال ۹۶ وارد ائتلاف نشدیم و درواقع آن چه به نوعی جهت آینده مطرح کردم، در انتخابات اخیر عملی شده است است!

مشخصاً باید بگویم حزب اعتدال و توسعه که در انتخابات مجلس بخشی از ائتلاف بود، تقاضای پیوستن رسمی به شورایعالی را مطرح کرد و عملاً به عضویت این شورایعالی درآمد. بنابر این در گام سوم در انتخابات شورای شهر ائتلاف نکردیم و همه جا به فهرست غیرائتلافی و «لیست امید» وارد مسابقه شدیم. در آن اظهارنظر هم تاکید کردم باتوجه به روندی که اصلاحات در این ۳ گام طی کرده و در گام سوم نیز بدون ائتلاف موفق بودیم، احتمال این که بدون ائتلاف به راه مان ادامه دهیم، وجود دارد.

تصمیم گیری نهایی راجع به ائتلاف با اعتدال بعد از دریافت نظرات نخبگان اصلاحات

ما هم اکنون حدود ۲ سال و نیم تا انتخابات سال ۹۸ وقت داریم و مورد نیاز است در یک وقت مناسب راهبردهای خود را مطرح کنیم و مشخص شود که در انتخابات ۹۸ با رویکرد ائتلافی مانند انتخابات ۹۴ وارد عرصه می شویم یا با رویکرد غیرائتلافیِ سال ۹۶. به هرحال بعد از جمع بندی عملکردمان در انتخابات اخیر و دریافت نظرات نخبگان و شوراهای اصلاح طلبان مواضع خود را اعلام خواهیم کرد.

تعدد نامزدهای انتخاباتی اصلاح طلب یا همان «تورم نیروها» که در گفتار اخیرتان مطرح شد، همواره مسیر بستن لیست های انتخاباتی در جریان اصلاحات را مسئله ساز کرده؛ کمااینکه «لیست امید» مجلس در پایتخت کشور عزیزمان ایران باوجود آن که عملاً چند اصولگرا را درخود جای داده بود، کمتر از «لیست امید» تماماً اصلاح طلبانه شورای شهر با چالش روبرو شد. باتوجه به ۲ مبحث «نگرانی از انشعاب درونی» و «احتمال عدم ائتلاف با جریان اعتدال»، راهکارتان جهت حل مسئله «تورم نیروها» در انتخابات ۹۸ چیست؟!

اولاً ائتلاف در سال ۹۴ به خاطر کمبود نیرو نبود و حتی بعضی احزاب که در شورای عالی اول گلایه کرده و به نوعی در مقطعی فاصله گرفتند، حرفشان این بود که آیا نیروهای با کیفیت اصلاح طلب تاییدصلاحیت شده است مان را کنار گذاشته و افراد غیراصلاح طلب را داخل لیست گذاشتیم که حرفشان درست هم بود.

سال ۹۴ به خاطر کبمود اصلاح طلبان تایید صلاحیت شده، وارد ائتلاف نشدیم

ما بعد از طی چندمرحله مقدماتی در تهیه لیست ۳۰ نفره تهران، به یک فهرست ۶۰ نفره تماماً اصلاح طلب رسیده بودیم و بعد از آن بود که وارد ائتلاف شدیم. حتی به عنوان مثال نفر بیست وششم یا بیست وهفتم همان لیست ۶۰ نفره که یکی از جوانان فعال اصلاح طلب در یکی از احزاب نیز بود، از فهرست کنار گذاشته شد. البته چندنفر دیگر هم اعتراضاتی داشتند ولی آن ها در رده های بالاتر از ۳۰ و مابین ۳۱ تا ۳۵ بودند. بنابراین ما به خاطر فقدان نیروهای تایید صلاحیت شده، وارد ائتلاف نشدیم.

بحران «تورم نیروها» در شورای شهر پنجم

با این همه، آن چه از آن به عنوان «تورم نیروها» یاد کردم، مربوط به انتخابات شورای پنجم بود که در مرحله آخر یک فهرست ۱۶۰ تا ۱۷۰ نفره از نیروهای اصلاح طلب کاردان و توانمند روبرو بودیم که حقیقتاً همگی توانایی قرارگرفتن در لیست نهایی را داشتند و با این حال، می دانستیم زیاد از ۲۱ کرسی در شورای شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران نداریم و گزینش ۲۱ نفر از میان ۱۷۰ نیروی کارآمد به مراتب مسئله تر از گزینش ۳۰ نفر از میان یک فهرست ۶۰ نفره هست. به هر حال با رای شورای عالی سیاست گذاری لیست ۲۱ نفره پایتخت کشور عزیزمان ایران گزینش شدند. قطعاً در گام بعدی هم تلاش خواهیم کرد، مجدداً با رویکردی دموکراتیک، و با برطرف پرسشها و ایرادهای مان در گام سوم اقدام کنیم.

نفر بیست وششم یا بیست وهفتم همان لیست ۶۰ نفره که یکی از جوانان فعال اصلاح طلب در یکی از احزاب هم بود، از فهرست کنار گذاشته شد. البته چندنفر دیگر هم اعتراضاتی داشتند ولی آن ها در رده های بالاتر از ۳۰ و مابین ۳۱ تا ۳۵ بودند. بنابراین ما به خاطر فقدان نیروهای تایید صلاحیت شده، وارد ائتلاف نشدیم.

ملاحظه دومی که در رابطه با این بحث به ذهن می رسد، بحث «تایید صلاحیت ها» هست. باتوجه به تاکیدی که بر عوض کردن نظر حاکمیت نسبت به جریان اصلاحات و تعامل مثبت با شورای نگهبان دارید و معتقدید احتمالاً در انتخابات سال ۹۸ حتی با «تورم نیروها» روبرو خواهید بود؛ آیا جریان اصلاحات برنامه مشخص و مدونی جهت تعامل با شورای نگهبان دارد؟! آن هم در شرایطی که تجارب قبلی نشان می دهد که این شورا، ۵۲ نفر از نمایندگان مجلس اصولگرای نهم را هم در مرحله اول ردصلاحیت کرد و درنهایت نیز بسیاری از این نمایندگان و همچنین بسیاری از اشخاص خارج مجلس ردصلاحیت شدند. وظیفه اصلاح طلبان هم که روشن هست. آیا برنامه مشخصی دارید که حداقل نمایندگان فعلی فراکسیون امید با خیالی آسوده وارد مسابقه انتخاباتی شوند.

رویکردی که در دهه ۹۰ بر پایه شعار «اخلاق، عقلانیت و خردجمعی» دنبال کردیم، این بود که «زاویه ایجادشده» بین جریان اصلاحات و بعضی نهادهای حاکمیت را کم کنیم و از بین ببریم و حقیقتاً در این مسیر نیز تاکنون موفق گام برداشته ایم.

رقبایی که زمانی از آخر اصلاحات سخن می گفتند، امروز اصالت مان را پذیرفته اند

برخی تحلیل گران جریان رقیب که از نابودی و آخر گفتمان اصلاحات سخن می گفتند، امروز از اصالت این جریان سخن گفته و معتقدند که اصلاحات در کنار جریان اصولگرایی، ۲ جریان اصیل سیاسی کشور هستند و ما نیز معتقدیم دو طرف سازوکار مسابقه در عین رفاقت در فضای سیاسی را تا حدودی پذیرفته اند . به همین علت هم بود که در ادامه این مسیر، بحث «گفت وگوی ملی» را مطرح کردیم. درواقع بعد از آن که زمینه ای مساعد ایجاد کردیم که رقیب، اصلاح طلبان را با تعابیری بی اساس همچون «بی دینی»، «لامذهبی» و «ضدانقلابی» توصیف نکند، از «گفت وگوی ملی» سخن گفتیم.

حدود مهرماه یا آبان ماه سال گذشته بحث «گفت وگوی ملی» را مطرح کردیم. برآورد ما این بود که جهت تحقق و عملیاتی کردن این مهم، عالی ترین راه این است که عنوان را ابتدا در پارلمان مطرح کنیم و قرار شد این مسئله در نطق میان دستور آقای مازنی در صحن عنوان شود. در ادامه راه نیز کمیته ای در فراکسیون امید با این عنوان تشکیل شد و در این رابطه قدم برداشتیم.

تعامل با شورای نگهبان در چارچوب «گفت وگوی ملی»

یکی از برنامه های ما در این راستا، بحث تعامل و گفت وگو با شورای نگهبان در جریان تایید صلاحیت هاست و ان شاءالله تلاش خواهیم کرد فضا را به سمتی ببریم که شورای نگهبان به طور کامل در چارچوب قانون عمل کند و از کارها و رویکرد سلیقه ای و جناحی در این رابطه پرهیز کند. هم اکنون هم تعامل بسیار خوبی را شروع کردیم و وقت خوبی نیز در آینده داریم.

استفاده از وقت نظارت بر انتخابات شوراها جهت جلب اعتماد شورای نگهبان

این مسئله همچنین در انتخابات شوراها که نظارت برعهده مجلس بود، انجام شد و تلاش کردیم از این وقت نیز جهت جلب اعتماد حاکمیت استفاده کنیم. باتوجه به این که اکثریت نمایندگان هیات نظارت بر انتخابات شوراها را اعضای فراکسیون امید تشکیل می دانند و روند تایید صلاحیت ها را به شکلی پیش بردیم که کاملاً در چارچوب قانون عمل شود و از دوستان خواهش کردیم، دغدغه ها و پرسشها جناحی را به طور کامل کنار بگذارند تا فردا کسی خرده نگیرد که هنگامی که نظارت به دست اصلاح طلبان افتاد، اجازه ورود نیروهای دست راستی به مسابقه را سلب کردند. بنابرین با تعامل حداکثری با همه نهادهای دست اندکار انتخابات، امیدواریم انتخاباتی پرشور و رقابتی و با حضور حداکثری مردم را در سال ۹۸ داشته باشیم.

بعد از آن که زمینه ای مساعد ایجاد کردیم که رقیب، اصلاح طلبان را با تعابیری بی اساس همچون «بی دینی»، «لامذهبی» و «ضدانقلابی» توصیف نکند، از «گفت وگوی ملی» سخن گفتیم.

آیا جلسه ای با شورای نگهبان داشتید؟

هنوز جهت اظهارنظر بسیار سریع است ولی همین قدر بگویم که در این مدت تعامل خوبی با شورای نگهبان داشتیم.

و ولی ملاحظه سوم در رابطه با مباحث مربوط به «ائتلاف یا عدم ائتلاف با جریان اعتدال» این است که آیا روند تصمیمات و نوع بازی سازی مؤتلف تان را آینده نگری می کنید؟! واقعیت این است که بعد از پیروزی «لیست امید» در مجلس دهم، بدعهدی های متعددی درمقاطع متفاوت از سوی مؤتلف جریان اصلاحات در انتخابات مجلس سر زده و در مواردی آن ها حتی به تعبیر خودتان روبروی فراکسیون امید نیز ایستادند. آینده نگری شما از نوع ورود مؤتلف سابق تان در انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ چیست؟!

ورود به مسابقه سیاسی با تاکید بر «هویت اصلاح طلبی»

ما تاکید خاص ای بر «هویت سیاسی» داریم و در این سال های اخیر همواره بر «هویت اصلاح طلبی» خود پافشاری کرده ایم و معتقدیم باید با حفظ این هویت سیاسی، درمقاطع حساس و بزنگاه های متفاوت تصمیم گیری کنیم.

ما عملاً در ۲ دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری با رویکرد ائتلافی وارد عرصه شدیم و در دوره اخیر در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، از آقای روحانی به عنوان کاندیدای مهم جریان اصلاحات حمایت کردیم. این ظرفیت جریان اصلاحات را نشان می دهد که هنگامی که بحث منافع ملی به میان می آید، با حفظ هویت اصلاحات حاضر به گذشتن از منافع گروهی و شخصی هستیم و در همین انتخابات اخیر نیز این اصلاح طلبان بودند که اکثر ستادهای آقای روحانی را در سراسر کشور مدیریت کردند.

بنابر این در سال ۹۸ نیز بنابه شرایط آن وقت و با بررسی رویکرد جریان مؤتلف مان تصمیم می گیریم و معتقدیم باید با تمامی جریانات داخل نظام، تعامل حداکثری داشته باشیم ولی گاهی این تعامل به ائتلاف می انجامد و گاهی نیز مستقل وارد انتخابات می شویم و حتی اگر مورد نیاز باشد، در ادامه راه و بعد از انتخابات، ائتلاف می کنیم. ما در انتخابات مجلس دهم عملاً به صورت ائتلافی وارد مسابقه شدیم ولی در انتخابات شورای اسلامی شهر و دِه پنجم ائتلافی انجام ندادیم.

احتمال ائتلاف بعد از انتخابات

متاسفانه بحث ائتلاف هنوز در فضای سیاسی کشور جا نیافتاده هست. ما می توانیم بعد از انتخابات و بعد از ورود به مجلس هم ائتلاف کنیم. ائتلاف علی رغم توقع عده ای از دوستان صرفاً تا وقت پیروزی در انتخابات نیست. بلکه اتفاقاً مربوط به دوران بعد از پیروزی هست. هنگامی که شما وارد یک نهاد تصمیم ساز می شوید، آنجاست که باید به ائتلاف تان پایبند باشید.

مهمترین حاشیه «لیست امید مجلس» عدم پایبندی عده ای بعد از ورود به بهارستان بود و مهمترین انتقاد به «لیست امید شوراها» حضور یا عدم حضور بعضی صورت ها در این فهرست. تا چه میزان از تجارب شورای عالی دوم و سوم در شورای عالی چهارم استفاده خواهید کرد؟

قطعاً ما از گذشته درس می گیریم به جلو می رویم. ما از تجربه مان در انتخابات مجلس در شوراها استفاده کردیم. میثاق نامه لیست امید مجلس به زعم بعضی ناظران نیم بند بود؛ بنابر این در جریان بستن لیست امید شوراها این میثاق نامه را محکم تر کردیم و یکی از راهبردهای مان این بود که هیچیک از منتخبان حق ندارد جهت پذیرفتن مناصب دیگر انصراف بدهد. بر این مسئله اصرار داشته و داریم و بر آن نظارت خواهیم کرد.

رفتارمان در شورای عالی سوم، نسبت به شورای عالی اول و دوم تشکیلاتی تر بود

البته باید بپذیریم که ما یک حزب نیستیم؛ بلکه یک جبهه هستیم و با این حال معتقدیم رفتارمان در شورای عالی سوم، نسبت به شورای عالی اول و دوم تشکیلاتی تر بوده و حتماً معتقدیم در گام های بعدی باید از این هم فراتر برویم. به همین علت است که هم اکنون به دقت مشغول آسیب شناسی عملکرد شورای عالی سوم هستیم تا در ادوار بعد از این تجارب استفاده کنیم.

تصاحب اکثریت شوراها در ۲۱ مرکز استان

ما در حدود ۲۱ مرکز استان ها اکثریت کرسی های شوراها را به دست آوردیم و هم اکنون در حال آسیب شناسی عملکردمان در تهیه لیست و در ادامه، عملکرد شوراها هستیم.

در این راستا نسبت به تشکیل کارگروهی در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان جهت ارزیابی عملکرد و نظارت بر منتخبان لیست امید شوراها اقدام کردیم که طی روزهای آینده رسماً فعالیت خود را شروع می کند تا با تعامل، نظارت و ارزیابی عملکرد منتخبان، کارآیی این شوراها را ارتقا بخشیم و در عین حال از تجارب به دست آمده در انتخابات ۹۸ استفاده کنیم. بنابراین قطعاً با آسیب شناسی عملکرد شورای عالی دوم و سوم و استفاده از پیشنهادها و نقطه نظرات نخبگان و احزاب و علاقمندان به این گفتمان، دور بعدی شورای عالی با سازوکار مناسب تری شکل خواهد گرفت.

بگذارید کمی به شرح انتقادات به این دو لیست انتخاباتی هم بپردازیم. یکی از انتقادها به عملکرد شورای عالی سوم، مسائلی بود که در مورد دریافت مبالغ نقدی از بعضی اعضای لیست امید مطرح شد؛ در این رابطه توضیح می دهید؟!

دریافت پول از اعضای لیست امید شوراها صحت ندارد

این مسئله صحت ندارد درخواستم این است که اگر موردی به صورت مستند وجود دارد، در اختیارمان قرار دهند تا پیگیری کنیم. آن چه مطرح شد نیز ارتباطی به شورای عالی نداشت و صرفاً بحثی مربوط به پرسشها داخلی یکی از احزاب بود. خواهشم این است که اگر یک نفر اعم از کاندیداهایی که در لیست قرار گرفتند یا بیرون لیست ماندند، مدعی است که به یکی از اعضای شورای عالی یک ریال پرداخت کرده، عنوان را مستند در اختیار ما قرار دهد و ما قطعاً پیگیری کرده و به مردم نیز گزارش خواهیم داد.

سقف ۱۰۰ میلیون جهت هر یک از اعضای لیست امید ازسوی خود اعضاء مطرح شد

البته فراموش نکنیم که انتخابات هزینه دارد. ما هزینه حداقلی که برآورد شده است بود را چند قسمت کردیم و گفتیم یک قسمت از این مبالغ باید به وسیله کسانی که در لیست قرار می گیرند، پرداخت شود که این مسئله مربوط به ۲۱ نفر لیست پایتخت کشور عزیزمان ایران بود و قرار بود این ۲۱ نفر در مجموع یک میلیارد تومان جهت هزینه های مربوط به تبلیغات پرداخت کنند؛ بنابر این کف ۵۰ میلیون را جهت هر یک از این ۲۱ نفر در نظر گرفتیم که در جلسه ای که خود اعضای لیست برگزار کردند، این مبلغ را تا ۱۰۰ میلیون جهت هر نفر زیاد کردن دادند ولی فکر می کنم تا امروز بسیاری از این ۲۱ نفر هنوز این مبلغ را پرداخت نکردند؛ ستاد انتخاباتی هنوز بدهی های بسیاری دارد. بنابر این دریافت وجه از فردی جهت اینکه در لیست قرار گیرد را به شدت تکذیب می کنم.

اگر یک نفر اعم از کاندیداهایی که در لیست قرار گرفتند یا بیرون لیست ماندند، مدعی است که به یکی از اعضای شورای عالی یک ریال پرداخت کرده، عنوان را مستند در اختیار ما قرار دهد و ما قطعاً پیگیری کرده و به مردم هم گزارش خواهیم داد.

باقی هزینه های لیست امید از کجا تامین شد؟!

ستاد انتخابات پایتخت کشور عزیزمان ایران هنوز هم بدهی دارد!

باقی هزینه نیز بنا بود بخشی به وسیله احزاب و بخشی نیز به وسیله علاقمندان تامین شود که هنوز هم بعضی از این مبالغ پرداخت نشده و ستاد انتخابات پایتخت کشور عزیزمان ایران هنوز هم بدهی هایی دارد.

بحث دیگر راجع به عملکرد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان این است که به هر حال این شورای عالی در جریان انتخابات اخیر ستادهای مختلفی در سراسر کشور راه اندازی کرد که اکنون شاهدیم بعضی از این ستادها به صورت مستقل به کار خود ادامه داده و بعضاً بیانیه هایی را راجع به پرسشها متفاوت منتشر می کنند و در ادامه نیز حواشی دیگری ایجاد می شود؛ به عنوان مثال ستادی در فلان استان منشتر شدن بیانیه، از انتصاب استاندار تازه حمایت می کند و در ادامه چند حزب در بیانیه ای دیگر می گویند که بیانیه ستاد استان را قبول نداریم. سوالم این است که شورای عالی سیاست گذاری قرار است به چه سمتی برود؟! آیا قرار است این شورای عالی با گسترش حوزه فعالیت های خود تبدیل به پارلمان اصلاحات شود؟

لزوم تصمیم گیری و موضع گیری شوراهای استانی باتوجه به ضرورت حفظ انسجام

برای ما حفظ وحدت و انسجام یک اصل است و از شوراهای استانی هم همواره خواسته ایم باتوجه به ضرورت حفظ انسجام و ارتقاء آن و در چارچوب ضوابط و مقررات و دستورالعمل های ابلاغی تصمیم گیری یا موضع گیری کنند. نباید اختلاف نظرهای طبیعی در امور اجرایی و دیگر مسائل، باعث به هم خوردن انسجام شود.

این که شورای عالی سیاست گذاری تبدیل به پارلمان اصلاحات شود، نیاز به وقت دارد

در مورد سمت گیری آینده شورای عالی به طور طبیعی بحث هایی مطرح است و اینکه به پارلمان اصلاحات تبدیل شود یا نه نیاز به وقت دارد و قطعاً نظر احزاب اصلاح طلب در این مورد بسیار موثر و مهم است.

اخیراً آقای موسوی لاری از تشکیل یک اتفاق فکر در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان خبر داده هست. این درحالی است که هر یک از احزاب نیز اتاق فکرهای جداگانه ای دارند و آقای خاتمی نیز یک جمع مشورتی دارد. پرسش این است که آیا برنامه ای جهت ایجاد انسجام دارید که برآیند نظرات تمامی این اتاق های فکر یک جا تجمیع شود؟

اتاق های فکر جریان اصلاحات به صورت اجماعی عمل می کنند

اتاق های فکر متعددی در جریان اصلاحات فعال است که در پرسشها کلان و مهم گفتمانی به طور طبیعی به سمت هم افزایی می روند. هم اکنون بنیاد باران، بنیاد امید و احزاب متفاوت اتاق های فکر خود را دارند و طبیعتاً آن چنان که در این سال ها شاهد بودیم، برآیند نظرات این اتاق های فکر در کلیت جریان اصلاحات صورت گرفته و این جریان به صورت اجماعی عمل می کند.

خاتمی نه تمایلی به تصمیم گیری فردی دارد و نه قرار است چنین باشد

قطعاً آقای خاتمی نقش محوری و کلیدی دارند. ولی نه ایشان تمایلی دارند که فردی تصمیم بگیرند و نه قرار است این چنین باشد. ما بارها تاکید کرده ایم که جریان اصلاحات بر اساس خرد جمعی تصمیم گیری می کند و در این ارتباط وجود اتاق های فکر متعدد کمک کننده است.

کمیته تعامل در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تشکیل شد و اعلام کردید که دیداری با آقای روحانی نیز داشتید؛ آیا دیدارهای دیگری نیز در دستورکار این کمیته بوده است؟ اساساً این کمیته در این مدت چه اقداماتی داشته است؟!

فعالیت کمیته تعامل شورای عالی فراتر از یک دیدار با روحانی بود

فعالیت کمیته تعامل که از شورای عالی اول تشکیل شد، فراتر از یک دیدار با آقای روحانی بود. نشانه مهم این کمیته در وهله نخست، تعامل با احزاب و گروه های متفاوت بود و اتفاقاً صرفاً منظور تعامل درون گفتمانی نبود و حتی با احزاب و گروه های جریان رقیب نیز تعامل داشتیم. در شورای عالی دوم نیز این کمیته فعالیت کرد و اگر به خاطر داشته باشید، بعد از آخر کار شورای عالی اول، حدود ۴، ۵ حزب اصلاح طلب از ادامه همکاری با شورای عالی کنار کشیدند که با مشورت هایی که از طریق این کمیته انجام شد، اکثر این احزاب دوباره به جمع ما پیوستند. با بعضی احزاب هم مسائلی داریم که امیدوارم حل و فصل شود.این کمیته فعال است و در صورت لزوم، دیدارهایی را با بزرگان و اشخاص تاثیرگذار در پرسشها کلان کشور خواهد داشت.

بعد از آخر کار شورای عالی اول، حدود ۴، ۵ حزب اصلاح طلب از ادامه همکاری با شورای عالی کنار کشیدند که با مشورت هایی که از طریق این کمیته انجام شد، اکثر این احزاب دوباره به جمع ما پیوستند.

مشکل و بحث امروز این احزاب چیست؟!

به هر حال بعضی دوستان راجع به آینده مدیریت جریان اصلاحات مسائلی را مطرح می کنند. توصیه حائز اهمیت این است که بحثی که از ماه های نخست شروع به کار شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان مطرح شد، این بود که چند حزب اصلاح طلب اعتقاد بودند تشکیل شورای عالی منجر به تضعیف احزاب شده است است که حقیقتاً بنده هنوز هم متوجه استدلال ارزش نشده ام و اعتقاد دارم اتفاقاً تشکیل این شورا عملاً منجر به تقویت احزاب می شود و شده است است.

یکی از اهداف شورای عالی تقویت احزاب و رسیدن به چند حزب فراگیر است

چند حزب اصلاح طلب از این وقت بهره برداری کرده و تعداد اعضایشان را زیاد کردن دادند. در این راستا نیز مورد نیاز است نخبگان به ما کمک کنند تا مشخص شود کدام رویکرد در شورای عالی منجر به تضعیف احزاب شده است تا ما این پرسشها را مرتفع کنیم؛ آیا که مطمئنا یکی از اهداف تشکیل شورای عالی تقویت احزاب اصلاح طلب و در نهایت رسیدن به چند حزب فراگیر است.

و این که در جلسه کمیته تعامل با آقای روحانی راجع به تشکیل کابینه چه گذشت؟!

ماجرای ۳ دیدار رسمی اصلاح طلبان با روحانی

ما با آقای روحانی جلساتی داشتیم که یکی از این دیدارها ازطریق کمیته تعامل شورای عالی انجام شد. و البته کمیته تعامل فراکسیون امید نیز جلسه دیگری با رییس جمهوری داشت. ما درمجموع ۳ جلسه رسمی با آقای روحانی داشتیم. نخستین جلسه همان دیدار شخص بنده با آقای روحانی بود که راجع به کلیات عملکرد دولت گفت وگو کردیم. جلسه دوم، جلسه کمیته تعامل شورای عالی به همراه هیات رییسه این شورا بود که این بار هم به ابعاد دیگری از کلیات فعالیت های دولت پرداختیم و راجع به مطالبات و توقعات مردم و اولویت های کاری دولت بحث کردیم. همچنین یک جلسه دیگر نیز ازطریق کمیته تعامل فراکسیون امید و هیات رییسه این فراکسیون برگزار شد که هر ۳ جلسه خروجی قابل قبولی داشت.

ما در هیچ کدام از این جلسات وارد مصادیق نشدیم که البته ممکن است دوستان ما به صورت شخصی بعضی مصادیق را نیز مطرح کرده باشند که این هم طبیعی هست. به هر حال، قطعاً این کمیته یا کارگروه تعامل به کار خود ادامه خواهد داد. هم اکنون شورای عالی سیاست گذاری با اضافه کردن چند نفر به اعضای این کمیته در جهت تقویت آن نیز اقدام کرد و در ادامه راه از این ظرفیت بهره می بریم.

اخیراً صحبت هایی راجع به تشکیل کمیته های دیگری نیز در شورای عالی مطرح شده. لطفاً در این رابطه نیز توضیح بدهید؟!

تشکیل کارگروه پیگیری پرسشها شوراها و ارتقای تعامل با فراکسیون امید مجلس

هم اکنون کارگروهی در هیات رییسه شورای عالی درحال شکل گیری است که قرار است به طور متمرکز پرسشها شوراهای شهر را پیگیری کند. قرار است این کارگروه مرکب از روسای شورای کلان شهرها، شهرداران کلان شهرها، چند نفر از فراکسیون امید و هیات رییسه شورای عالی باشد. از طرفی باتوجه به این که در این مدت اخیر شورای عالی آن چنان به عملکرد فراکسیون امید نپرداخته، قرار است تعامل با فراکسیون امید را ارتقاء دهیم. همچنین علاوه بر تعامل با فراکسیون امید مجلس و شورای شهر، قرار است جهت تعامل با دولت هم امور را با جدیت زیاد دنبال کنیم.

هیچ گاه ارتباط جریان اصلاحات با رهبری قطع نشده ولی در مقاطعی این ارتباط کمی ضعیف شده است که باید ان شاءالله با تعامل زیاد با دفتر مقام معظم رهبری این ارتباط را تقویت کنیم.

آیا کمیته تعامل برنامه ای جهت دیدار با رهبری ندارد؟!

فعلا خیر!

چندی پیش مباحثی درمورد این که آقای جهانگیری به عنوان نماینده جریان اصلاحات جهت تعامل با رهبری وارد شود، مطرح شده است بود.

دیدارهای جهانگیری با رهبری جنبه شخصی دارد، نه به نمایندگی از اصلاح طلبان

آقای جهانگیری هیچ گاه به عنوان نماینده شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان دیداری نداشته است و دیدارشان جنبه شخصی دارد. کما اینکه اصلاح طلبان دیگر هم بر حسب مورد و ضرورت خدمت مقام معظم رهبری می رسند.

به هر حال آیا برنامه ای جهت تقویت ارتباط اصلاح طلبان با رهبری دارید؟ یکی از انتقادات به جریان اصلاحات همواره همین مسئله بوده است.

تلاش جهت ارتقای سطح روابط اصلاح طلبان با رهبری

ارتباط اصلاح طلبان با رهبری همواره وجود داشته هست. اصلاح طلبان نیز همچون اصولگرایان اگر نیاز به دیدار و ملاقات حضوری با رهبری داشته باشند، تقاضای وقت می کنند و با مکانیزیم هایی که وجود دارد، این دیدارها انجام می شود. البته اعتقاد دارم باید ارتباط این جریان اصیل انقلاب با بزرگان نظام زیاد باشد و تلاش خواهیم کرد، اگر خدا بخواهد ارتباط بیشتری داشته باشیم.

آقای عارف! به هر حال بعضاً این طور احساس می شود آن چنان که جریان اصولگرا با رهبری ارتباط دارد، اصلاح طلبان نتوانسته اند ارتباط خود را تقویت کنند.

روابط مان با رهبری در مقاطعی ضعیف بوده ولی قطع نشده

می توانم بگوییم ارتباط مان با رهبری در مقاطعی ضعیف بوده هست، نه این که ارتباط نداشته ایم. هیچ گاه ارتباط جریان اصلاحات با رهبری قطع نشده ولی در مقاطعی این ارتباط کمی ضعیف شده است که باید ان شاءالله با تعامل زیاد با دفتر مقام معظم رهبری این ارتباط را تقویت کنیم.

بحث دیگر این که در مدت اخیر یکی از احزاب ریشه دار اصلاح طلب در ارگان رسانه ای خود عنوان «تقدم استراتژی بر ایدئولوژی» را مطرح کرده و با محوریت پرسشها انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به نوعی بر لزوم حرکت به سمت جریان اعتدال و جریان نزدیک به رییس مجلس و احتمال حمایت از علی لاریجانی در این انتخابات تاکید کرده است.

هیچ کدام از ساختارها و تصمیمات جریان اصلاحات وحی مُنزل نیست

آن چنان که در مقدمه هم نیز اشاره کردم، گفتمان اصلاحات از هر نوع نقد و بحثی که ازسوی نخبگان مطرح شود، استقبال می کند. اعتقاد دارم هیچ کدام از ساختارها و سازوکارها اعم از ساختار شورای عالی به عنوان محور تصمیم گیری جریان اصلاحات وحی مُنزل نبوده و طبیعتاً قابل عوض کردن است ولی آن چه جهت ما قطعی هست، وحدت و انسجام است.

امیدوارم تحلیل های دوستان به معنای عبور از هویت اصلاح طلبی نباشد

ما از هر بحثی استقبال می کنیم ولی در نهایت باید تصمیمات جریانی به صورت خرد جمعی و اجماعی باشد. باید فضا را جهت هر نوع اظهارنظر و تحلیل باز بگذاریم ولی در هر مورد اجماع نهایی باید در جریان اصلاحات انجام شود و توصیه مهم تر آن که هیچ گاه از هویت اصلاح طلبی خود عبور نخواهیم کرد و امیدوارم بیانات و تحلیل های بعضی دوستان به معنای عبور از هویت اصلاح طلبی نباشد.

جهت انتخابات ۱۴۰۰ وقت کافی جهت تحلیل های گوناگون است (با خنده) ولی اعتقاد دارم نباید مراسم عزاداری را سیاسی کنیم.

اگر این تحلیل ها به این سمت برود که اشخاص محوری اصلاح طلب همچون جنابعالی کنار رفته و اشخاص اصولگرایی مثل علی لاریجانی جایگزین شوند، چه واکنشی خواهید داشت؟ اخیراً انتشار تصویر رییس مجلس درکنار حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در یک مراسم مذهبی تحلیل هایی بسیاری راجع به احتمال کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدای مدنظر جریان اصلاحات برانگیخت.

واکنش به انتشار تصویر لاریجانی درکنار خاتمی!

برای انتخابات ۱۴۰۰ وقت کافی جهت تحلیل های گوناگون است (با خنده) ولی اعتقاد دارم نباید مراسم عزاداری را سیاسی کنیم. به هر حال این مراسم برگزار می شود و اشخاص متفاوت سیاسی نیز فارغ از گرایش ارزش دعوت می شوند و این که بخواهیم تحلیل کنیم چه کسی کجا و درکنار چه کسی نشسته، درست نیست. توصیه دیگر این است که باید در هر مقطع بنابه شرایط ولی با حفظ هویت اصلاح طلبی و تعصب هویتی تصمیم بگیریم؛ ضمناً توجه داشته باشید که اولویت فعلی ما انتخابات مجلس یازدهم در سال ۹۸ هست، نه ریاست جمهوری ۱۴۰۰.

قطعاً این گونه خواهد بود ولی آیا ما در انتخابات ۱۴۰۰ قطعاً کاندیدای اصلاح طلب داریم که مورد نیاز نباشد به سمت آقای لاریجانی برویم؟! به هر حال در جریان بحث تشکیل کابینه، مباحثی مطرح شد که بعضی از وزرای دولت دوازدهم از هم اکنون به فکر دولت احتمالی لاریجانی باشند و بخواهند جهت او کار کنند.

قطعاً در انتخابات ۱۴۰۰ با کاندیدای اصلاح طلب وارد می شویم

قطعاً ما کاندیدای اصلاح طلب خواهیم داشت. ما در شرایطی که رقیب از بین بردن کامل ما را امضاء کرده بود، مشخصاً در سال ۹۲ حدود ۴ تا ۵ کاندیدا داشتیم. بنابر این درشرایطی که در گام های دهه ۹۰ موفق بودیم، آیا می توانیم در ۱۴۰۰ کاندیدا نداشته باشیم؟! این امکان ندارد!

خاستگاه سیاسی افراد با بعضی هم نشینی ها عوض کردن نخواهد کرد!

قطعاً نخبگان و جوانان جریان اصلاحات اجازه نمی دهند که این جریان بدون کاندیدای اصلاح طلب وارد مسابقه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شود. با این حال این که چه کسی کاندیدای ما خواهد بود و با چه مکانیزمی جلو می رویم، هنوز مشخص نیست.این را مطمئن باشید خاستگاه سیاسی افراد با بعضی هم نشینی ها عوض کردن نخواهد کرد؛ افکار عمومی بسیار هوشمند است.

اما آیا واکنش‌ها جریان اعتدال را آینده نگری می کنید؟ آیا این احتمال وجود دارد که از جریان اصلاحات دور شود یا اساساً خود جریان اصلاحات به سمت آقای لاریجانی برود؟!

باید منتظر بمانیم و ببینیم. هنوز جهت این بحث سریع هست. باید در آینده تصمیم گیری کنیم. ولی آن چه با قطعیت می توان گفت این است که جریان اصلاحات در تمامی انتخابات آینده به اندازه کافی کاندیدای اصلاح طلب خواهد داشت و با هویت اصلاح طلبی وارد صحنه خواهد شد.

واژه های کلیدی: سیاسی | انتخابات | اصلاح طلب | شورای شهر | اصلاح طلبان | شورای اسلامی | انتخابات شورا | انتخابات مجلس | ستاد انتخابات | انتخابات شوراها | انتخابات مجلس دهم

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz